کولت فشنگی چیست؟ این اولین سوالی است که در مورد این موضوع مطرح می شود. برای پاسخ به این سوال بهتر است به تعریفی از کولت بپردازیم.

بطور کلی کولت نقش نگهدارنده را برای ابزار های صنعتی ایفا می کند. به وسیله ی کولت، ابزارهای مختلفی به شفت موتور اسپیندل متصل می شود که سبب استاتیک بالا و تراز دقیق ابزار می شود. این وسیله دارای ابعاد مختلفی است که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. برای مثال از انواع کولت ها برای نگه داشتن مته های دریل استفاده می شود.

کولت فشنگی چیست؟ به کمک فشنگی ابزار به کولت متصل می شود، فشنگی ها با قطرهای مختلف برای ابزارهای گوناگون موجود می باشند. بر روی فشنگی، شیارهای عمودی وجود دارد که این شیارها حالت انعطاف پذیری خوبی دارند. همین امر سبب می شود تا بعد از بسته شدن مهره، ابزار سر جای خود فیکس شود.

بخشی از ویژگی های کولت فشنگی

کولت فشنگی

اجزا تشکیل دهنده کولت

اجزا تشکیل دهنده کولت شامل سه بخش است:

غلاف : غلاف یا همان بدنه، از یک طرف به شفت متصل می شود و از طرفی دیگر سبب اتصال فشنگی به خود می شود. در سمتی که فشنگی به بدنه متصل است، فشنگی به وسیله ی مهره محکم می شود. در سمتی دیگر که بدنه به شفت متصل است، پیچ آلنی وجود دارد که سبب محکم شدن این دو قطعه می شود.

مهره : در فشنگی کولت، فشنگی به وسیله ی مهره به بدنه محکم می شود که برای انجام این کار از آچار کمک گرفته می شود. این کار سبب می شود تا فشنگی به طرز درست و محکمی به بدنه متصل شود و در حین کار استقامت کافی را داشته باشد.

فشنگی : در کولت فشنگی، فشنگی وظیفه ی نگه داشتن ابزارهایی مانند مته را بر عهده دارد. این ابزار به شکل مخروطی بوده که شیارهایی روی آن وجود دارد که باعث منعطف بودن آن می شود. فشنگی انواع گوناگونی دارد که هر کدام برای انجام کاری مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع کولت کدامند؟

انواع کولت ها بر اساس (اعداد و حروف) و (نوع دستگاه) تقسیم بندی می شوند.

کولت های متداول بر اساس اعداد و حروف عبارتند از :

ER25-ER20-ER16-ER11-ER8 و ER32

کولت ها براساس نوع دستگاه عبارتند از:

🔸کولت تراشکاری چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این کولت دارای دو بخش است. بخش اول شامل گیره فشنگی فنری است و بخش دوم شامل فشنگی می باشد. شیار هایی روی این قطعه وجود دارد که باعث می شود ابزار ها به طرز درست و محکمی روی کولت قرار گیرند.

🔸کولت اور فرز چیست؟ در پاسخ به این سوال نیز باید گفت که این کولت مانند سه نظام در دریل، عمل می کند. این قابلیت را به قطعه می دهد تا ابزارهای مختلفی را در خود نگه دارد. نام دیگر کولت اور فرز، تیغه گیر است. این کولت انواع متنوعی دارد که ابعادشان نیز با هم متفاوت است. بطور کلی ابعاد این کولت ها از 6 الی 12 سانتی متر می باشد.

🔸کولت فرز انگشتی چیست؟ یکی دیگر از انواع کولت ها فرز انگشتی است که کارهایی مانند سنباده زنی و پولیش کاری را سرعتی انجام می دهد. کارکرد این کولت شبیه به سه نظام دریل است.

🔸کولت اسپیندل چیست؟ کولت اسپیندل از انواع کولت ها بوده که وظیفه ی آن حرکت دادن ابزارهای برشی در دستگاه های تراش سی ان سی و فرز سی ان سی است. به وسیله ی این ابزار شفت و ابزار گیر به صورت هم مرکز متصل می شوند.

تفاوت سه نظام و کولت چیست؟

کاربرد این دو ابزار شبیه به هم بوده و هر دو برای نگهداری فرز و مته روی شفت مورد استفاده قرار می گیرند.

در این قسمت به بررسی تفاوت سه نظام و کولت می پردازیم:

بطور کلی سه نظام ها به دو مدل آچاری و اتوماتیک دسته بندی می شوند که کاربردی ترین نوع آن سایز 13 میلی متری دارد. در مدل آچاری برای محکم کردن مته باید از آچاری مخصوص استفاده شود. برای محکم کردن مته در سه نظام اتوماتیک، این کار به آسانی و بدون کمک آچار قابل انجام است.

جمع بندی

در ابتدا پاسخ کولت فشنگی چیست؟ را بیان کردیم. حال به جمع بندی مطالب پرداخته تا درک مطلب آسان تر گردد.

فشنگی کولت ابزاری است که وظیفه ی اصلی آن نگهداری مته، فرز انگشتی، برقو و… روی شفت است. شکل این کولت مخروطی بوده و سوراخی در مرکز آن جهت اتصال ابزار ها تعبیه شده است. آن طرف کولت که ابزارهای دیگر وصل می شود منعطف بوده و بنابراین سایز های مختلفی از ابزار را می توان بکار برد. بطور کلی سایز کولت بر اساس آن سمتی که به شفت نصب می شود اندازه گیری می شود.

بطور کلی فشنگی کولت یکی از ابزار های پر مصرف و کاربردی در صنایع مختلف بوده که بسیار کوچک و کم وزن است. این قطعه قابلیت آن را دارد که ابزارهایی با قطر 3 الی 26 میلی متر را پشتیبانی کند. در حالیکه کار کردن با این ابزار بسیار ساده است اما نیاز به تجربه زیادی دارد. در غیر این صورت با کوچکترین اشتباهی هم اپراتور آسیب می بیند و هم خود ابزار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *