گردبر چیست؟

گردبر یکی از ابزار های قابل استفاده برای سوراخ کاری هستند که قابلیت سوراخکاری بزرگ بر روی انواع مواد را دارا میباشند. گردبر ها اغلب دارای پیش مته یا همان مته گردبر می باشند، که در هنگام کار با گردبر ابتدا سوراخی توسط مته گردبر ایجاد میشود. که باعث تثبیت ابزار شده و مانع از لیز خوردن آن بر روی سطح مورد نظر می شود.

گردبرها علاوه بر کاربرد مدنظر ما یعنی سوراخکاری جهت نصب اتصالات و رابط لوله روی تانکر پلاستیکی و وان های شیلات کاربرد های فراوانی در دیگر صنایع از جمله صنایع چوب و mdf و همچنین صنایع شیشه و فلز دارد.

انواع گردبر

  • گردبر چوب: گردبر آهن یا کبالت استیل ارزان ترین و رایج ترین گردبر به منظور سوراخکاری بر روی پلاسیک و چوب و آهن های بسیار نازک و صاف میباشد. نهایت عمق این گردبر 25 میلیمتر میباشد. گردبر آهن بسیار منعطف میباشد اما ممکن است در اثر حرارت زیاد درهنگام استفاده به سرعت صدمه ببیند. گردبرالماسه گرانیت بر برای برش ورق های چوب و نئوپال بصورت دایره ای شکل مورد استفاده قرار میگیرد. تیغه الماس گرانیت بر از جنس تنگستن میباشد که مقاومت بسیار بالایی در حین برشکاری دارد.

  • گردبر آهن کبالت و HSS: نوع کبالت و HSS از رایج ترین و پرمصرف ترین نوع این ابزار می باشد که بدنه این نوع از کربن استیل با مقاومت بالا و دندانه های آن نیز از فولاد مقاوم ساخته شده اند که باعث انعطاف پذیری بالا و استحکام و عمر بالای ابزار میشود. از این نوع به دلیل شرایط ساخت و مواد استفاده شده در آنها میتوان بر روی بازه ی بزرگی از متریال اعم از فولاد، چدن، آلومینیوم، مس، چوب و پلاستیک استفاده کرد. نهایت عمق سوراخکاری این گردبر 30 میلیمتر می باشد. مته گرد بر آهن، برای آهن، استیل، فلزات آلیاژی بسیار مناسب است جهت استفاده ی گردبر استیل باید توجه داشته باشید که سه نظام دریل سالم و بدون نقص باشد و برای سوراخکاری فلزاتی که نرم هستند از دور بیشتر و سرعت بالای دریل و برای فلزاتی که سخت هستند از دور پایین دریل  با سرعت کم استفاده شود. سرعت بالا در حین سوراخکاری موجب تغییر شکل مته و یا گردبر می شود.

تفاوت گردبر کبالت و HSS

گردبر کبالت به دلیل استفاده شدن کبالت در آن توانایی بهتری در سوراخ کاری فولاد و استیل را دارا میباشد. مدل های کبالت در دو نوع، 5 درصد کبالت و 8 درصد کبالت ساخته و عرضه میشوند.

  • گردبر سرالماس (TCT): گردبرهای سر الماس با دندانه هایی از جنس تنگستن کارباید (الماس) به طور ویژه برای استفاده حرفه ای طراحی شده اند.

گردبر های سرالماس به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

گردبر بتن سرالماس: گردبر بتن تعداد الماس کمتری دارد و همچنین هیچ گونه شیاری در سطح ابزار ندارد. دنباله های گردبر بتن در دو دسته اصلی دنباله چهارشیار و پنج شیار تقسیم می شوند. از مزایای این نوع گردبر می توان به کیفیت بسیار بالا و طول عمر بالای آنها اشاره کرد که در استفاده های صنعتی بسیار مقرون به صرفه می باشند.

گردبر شیشه یا سرامیک: دندانه های گردبر شیشه از پودر الماس پوشیده شده اند، که به ابزار توانایی سوراخکاری بر روی شیشه، سرامیک و پلاستیک های فشرده را می دهد. در استفاده از نوع شیشه بر، توصیه می شود که هر 20 ثانیه در سطحی که سوراخکاری انجام می شود از آب جهت سوراخکاری بهتر و همچنین خنک سازی، استفاده کرد. این نوع دارای مته جهت سوراخکاری ابتدایی نمی باشند و نهایت عمق سوراخکاری 30 میلیمتر می باشد.

  •  گردبر گرانیت: گردبر گرانیت همانند گردبر شیشه در سطح دندانه های آن از پودر الماس استفاده شده ولی با این تفاوت که در مدل گرانیت بر تراکم دندانه ها بیشتر بوده و نوع شیار های آن بسیار مناسب جهت سوراخکاری بر روی سنگ های گرانیت می باشد. نهایت عمق سوراخکاری 30 میلیمتر می باشد و همانند گردبر شیشه از مته جهت سوراخکاری ابتدایی در آن استفاده نمیشود.

  • گردبر پرگاری: نوع پرگاری همانطور که از اسم آن قابل تشخیص است، قابلیت تنظیم سایز جهت سوراخکاری می باشد. که دیگر نیاز به خرید در سایز مختلف نیست، اما از نظر کیفیت در دسته اول گردبر ها (کربن استیل) قرار میگیرند و قابلیت سوراخکاری بر روی چوب، پلاستیک و کناف را دارا می باشد. این نوع ابزارها در دو رنج 30 الی 120 میلیمتر و 40 الی 200 میلیمتر به فروش میرسند. نهایت عمق سوراخکاری نیز 10 میلیمتر می باشد.

چه نکاتی را در هنگام سوراخکاری باید رعایت کرد؟

  • در هنگام سوراخکاری فشار سبکی را وارد کنید.
  • همیشه از تمیز و تیز بودن دندانه ها اطمینان حاصل کنید.
  • در هنگام سوراخکاری استفاده ار مایع روان کننده و خنک کننده توصیه میشود در صورت نبود مایع روان کننده بهتر است بعد از هر 30 ثانیه استفاده، زمانی کوتاهی جهت خنک شدن به گردبر بدهید.
  • در هنگام خرید سعی کنید با توجه به جنس سطحی که قرار است برای آن سوراخکاری انجام شود، ابزار مناسب خود رو انتخاب نمایید.
  • بطور کلی در هنگام استفاده از گردبر سعی کنید با سرعت کم نسبت به سوراخکاری اقدام نمایید.
  • در هنگام استفاده از گردبر حتما موارد ایمنی اعم از پوشیدن دستکش و پوشیدن عینک را رعایت نمایید.

مته گردبر

مته گردبر ابزاری است که کاربرد های مختلفی دارد، از این نوع مته در کارهای صنعتی و  ساخت و سازهای عمومی استفاده می کنند. علاوه بر آن می توان برای سوراخ کاری سقف، سوراخکاری زمین جهت کارهای تاسیساتی نصب یراق آلات و سوراخ کاری بر روی دیوار برای سیم کشی ساختمان استفاده نمود. کاربرد مته گرد بر به تیغه، شکل و نوع دندانه  آن بستگی دارد و با روشن کردن دریل دندانه مته به حداکثر سرعت گشتاور ممکن رسیده و ابزار قطعه کار را برش میدهد.

انواع مته گردبر

  • لبه مربعی یا گرد: قدرت برش در مدل لبه گرد مهم نیست، در این نوع مدل دندانه های آن کمی عریض تر است و بیشتر برای سایش و پرداخت انجام می شوند. مدل لبه گرد و مربعی بیشتر برای سوراخکاری شیشه، کاشی، آجر، بتن و بعضی از سنگ ها استفاده می شوند.
  • لبه دندان اره ای: تیغه لبه دندان اره ای تحت زاویه 60 درجه است. زاویه 60 درجه باعث افزایش نفوذ لبه های مته در کار، و برش منظم و بهتری را ارائه می دهد. از تیغه لبه دندان اره برای برش های مختلفی از جمله چوب، پلاستیک و فلزات نرم استفاده میشود.
  • روکش تیغه: در پوشش لبه تیغه اکثر مدل ها، یک فلز سنگین وجود دارد ولی برای بریدن موادی که قابل سایش می باشد هیچگاه از فلزات سنگین استفاده نمی کنند و از گردبر هایی که پوشش الماس دارند استفاده می نمایند.

 مته راهنما چیست؟

وسط هر ابزار مته گرد بر یک مته راهنما وجود دارد، این مته مرکز دایره را سوراخ کرده و گرد بر را روی قطعه محکم می کند و این باعث مانع  لغزش گرد بر در حین کار کردن می شود و در آخر انتهای دیگر، مته به شکل شش ضلعی است که به دریل وصل میشود.

اجزای مته گردبر

  • تیغه فولاد کربنی: اگر از ابزار مته گرد بر برای کار های عمومی و ساخت و ساز های خانگی استفاده می نمایید، بهتر است از ابزار مته گردبر با تیغه ی فولاد کربنی را انتخاب کنید. زیرا این تیغه بیشتر برای موارد هایی مثل پلاستیک، چوب، گچ و مواد هایی که ساختار غیر متراکم دارند استفاده می شود.
  • تیغه دو فلزی یا بایمتال: ابزار مته گردبر دو فلزی (بایمتال) مقاومت و استحکام بالاتری دارند و ایمنی در حین سوراخکاری سنگین را افزایش میدهد. این نوع ابزار مته گرد بر بیش تر برای کارهای طولانی مدت و برای سوراخکاری فلز ها مناسب می باشد. گرد بر دندانه ای، به علت این که از سرعت بالایی برخوردار است برای برش های سریع بسیار مناسب می باشند و همچنین این امکان را دارد که کاربر سرعت برش را تغییر دهد. از این مدل ابزار مته گردبر برای تخته سه لا، چوب های محکم، گچ، پلاستیک و فلز هایی که غیر آهنی هستند، مورد استفاده قرار میگیرند. میزان عمق برش بایمتال تا 42/5 میلی متر هم میرسد و مزایای استاندارد و ویژگی آن نیز حفظ می شود.

  • محورهای غیر قابل جدا شدن: محور های غیر قابل جدا شدن به صفحه اصلی مته جوش ارائه می شود و قابلیت برش با سرعت بالا را ایجاد میکند، قطر زیاد این مدل باعث مزایایی از جمله بریدن صفحه های سقف کاذب، فلزات، پی وی سی و تخته سه لا مناسب تر می باشند.

  • دندانه سر الماس: به علت این که سر الماس دوام زیادی دارد باعث میشود گرما و اصطکاک به آن هیچ آسیبی نرساند و بیشتر برای برش سرامیک و کاشی مناسب است. لبه الماس در برابر گرما مقاوم است ولی بهتر است در هنگام انجام کار با استفاده از مقداری آب تیغه را کمی خنک نگه دارید.

  • مشخص کردن ابعاد مورد نیاز: گردبر را با توجه به اندازه ای که نیاز دارید اندازه سوراخ آن را مشخص کرده و برای بریدن دایره ای به همان اندازه، تنظیم و تعیین کنید. حتما در هنگام برش فلزات از روان کننده یا روغن برش استفاده نمایید.

  • انتخاب محور مد نظر: اگر از محور هایی با قابلیت جدا شدن استفاده می کنید محور با گرد بر را مشخص نمایید و سپس اطمینان پیدا کنید که محور مورد نظر با سه نظام ابزار دریل برقی مطابقت دارد.

  • تنظیمات محور: بعد از اینکه محور را انتخاب کردید آن را به گردبر متصل نموده و سپس تنظیم کنید. انقدر آن را بپیچانید که محور محکم شود. اگر از ابزار مته گردبر با قابلیت تنظیم استفاده می کنید محور را باید حدود ده سانتی متر،  دندانه ها قرار دهید و به محکم شدن آن اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *