دریل یکی از پرکاربرد ترین ابزار تراشکاری محسوب مب شود که از این محصول برای سوراخ کردن، ایجاد حفاری، باز و بسته کردن پیچ های مختلفی استفاده می شود. هنگام کار با دریل ممکن است دچار مشکل شوید و نیاز است تا مته دریل خود را تعویض کنید. درواقع دریل یک بخشی یه نام سه نظام دارد که در نوک دستگاه قرار گرفته است که وظیفه ی آن چرخش مته و نگهداشتن ان است. در ادامه خواهید آموخت که چگونه می توان مته را در انواع سه نظام تعویض کرد.

تعویض مته سه نظام دریل

تعویض مته در سه نظام اتوماتیک

  1. برای تعویض مته در سه نظام اتوماتیک در ابتدا نیاز است که دهانه سه نظام را باز کنید. سه نظام دریل، قطعه ای در قسمت سر دستگاه است که برای نگه داشتن مته و یا سر پیچ گوشتی قابلیت باز و بسته شدن دارد، جهت انجام این کار با یک دست سه نظام و با دست دیگر بدنه دریل را نگه دارید و سه نظام را خلاف جهت عقربه های ساعت ( به سمت چپ) بپیچانید تا شل شود. در صورتی که دریل شما قابلیت گازی داشته باشد در روشی دیگر می توانید شستی آن را بر روی چپ گرد تنظیم کرده، سه نظام را با یک دست نگه داشته و با دست دیگر ماشه را به آرامی فشار دهید تا دهانه باز شود. به هنگام شل شدن سه نظام شما متوجه فک های نگهدارنده بیت می شوید.
  2. چنانچه از قبل مته ای درون دستگاه بوده، آن را خارج نموده و مته مناسبی را که انتخاب کرده اید را در میان فک ها قرار دهید. همیشه به خاطر داشته باشید که موقع خارج کردن مته آن را بررسی کنید که اگر دچار آسیب و یا فرسایش شده است، آن را بیرون اندازید تا بعدا به طور تصادفی از آن استفاده نکنید.تعویض مته سه نظام دریل
  3. پس از قرار دادن مته داخل فک های سه نظام نیاز است که آن را تنظیم کنید. به کمک انگشت های شست و سبابه مته را از قسمت شفت به سمت داخل فشار داده و با انگشتان دیگر خود بدنه سه نظام را نگه دارید و با دست دیگر خود کمی سه نظام را در جهت عقربه های ساعت ( راستگرد) بچرخانید تا فک ها اطراف مته را بگیرند. حال به آرامی ماشه دریل را فشار دهید تا به طور کامل سه نظام محکم شود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان مته نباید در جای خود بازی داشته باشد، چون در این صورت امکان آسیب به اپراتور و قطعه کار وجود دارد. 

تعویض مته در سه نظام آچاری

تعویض مته در سه نظام های آچارخور

  1. چنانچه سه نظام دریل شما از نوع معمولی باشد، لازم است که برای شل یا محکم کردن فک ها از آچار مخصوص استفاده شود. همانطور که ملاحظه می کنید بر روی این مدل بر روی بدنه شیارهایی وجود دارد و در انتهای سه نظام نیز چند سوراخ تعبیه شده است. برای محکم کردن فک ها، پین کوچک روی آچار را درون یکی از سوراخ ها گذاشته و آچار را به گونه ای قرار دهید که دندانه ها درون شیارها به درستی جای گیرند. بسیاری از دریل هایی که سه نظام آچاری دارند در انتهای بدنه و محل اتصال کابل برق محلی برای قرار دادن آچار نیز دارند تا همیشه در دسترس بوده و گم نشود.
  2. برای راحتی کار، باز و بسته کردن دهانه را با دست انجام دهید و جهت محکم کردن یا شل کردن سه نظام آچاری، آچار بیاندازید. در غیر اینصورت ممکن است زمان بیشتری را نیاز داشته باشید. با چرخاندن سه نظام در جهت حرکت عقربه های ساعت فک ها شروع به جمع شدن و بیرون آمدن از داخل بدنه می کنند. چرخش را به حدی ادامه دهید تا شفت مته را بگیرند و چنانچه مته را رها کردید نیفتد.
  3. بعد از قرار گرفتن مته در جای خود، نیاز است که آن را تنظیم کنید. با یک دست بدنه دریل را نگه داشته و با دست دیگر آچار را به صورت مناسب بر روی سه نظام قرار داده و با نیروی دست آن را به سمت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید. خواهید دید که دندانه ها بر روی هم حرکت کرده و فک های سه نظام محکم تر خواهند شد. توجه داشته باشید که همیشه پس از تعویض، مته خارج شده را بررسی نماید تا اگر آثار ترک خوردی یا فرسودگی دارد آن را دور اندازید تا در دفعات بعدی به طور تصادفی از آن استفاده نکنید.

در هر دو روش ذکر شده، بهتر است قبل از شروع به سوراخکاری دریل را روشن کنید و نحوه چرخش مته را بررسی کنید که شل یا کج نباشد و پس از آن اقدام به انجام پروژه خود نمایید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *