بسیاری از افراد به علت شباهت زیاد این دو دستگاه آنها را با هم اشتباه میگیرند. از عمده ترین سوالاتی که ممکن است برای شما هم پیش بیاید تفاوت این دو دستگاه با یکدیگر است. در ادامه قصد داریم تفاوت های اساسی این دو دستگاه را بررسی کنیم و با آنها آشنا شویم.

دریل بتن کن

بتن کن یکی از انواع دریل هاست که دارای عملکرد ترکیبی و خاصیت چکشی است از آن جهت تخریب و سوراخ کردن دیوارها و بتن ها استفاده میشود. اصولا برای ایجاد سوراخ های کوچک از این دریل استفاده میشود. دریل بتن کن دارای سیستم ضد لرزش AVS میباشد که تا حد زیادی از لرزش در حین کار میکاهد. این دستگاه به دو نوع چهار شیار وپنج شیار تقسیم میشود:

دریل بتن کن چهارشیار (SDS Plus): دریل های بتن کن چهارشیار نسب به پنج شیار سبکتر، نازکتر و ثابل حمل تر است. این دریل مته تا 23 میلیمتر ار جوابگو میباشد.

دریل بتن کن پنج شیار :(SDS Max) این نوع بتن کن تا مته 34 میلیمتر را قبول میکند. همچنین دارای ضخامت بیشتر و وزن بیشتری نسب به بتنکن چهارشیار میباشد. بتن کن چهارشیار ضربات محکم تری وارد مینند. تا حدی که کار چکش تجریب را انجام میدهیم.

چکش تخریب

چکش تخریب به نسب بتن کن وزن بیشتری دارد و جهت تخریب دیوار ها، بلوک ها، کف بناهای ساختمانی و آسفالت استفاده میشود. ازجمله ویژگی های این دستگاه میشود به دسته بلند، بدنۀ سنگین، آرمیچر، بالشتک و دنده اشاره کرد. چکش تخریب، عملیات تخریب را به وسیله ی ضربه زدن چکشی انجام میدهد.

این ابزار باتوجه به وزنی که دارد به دست های مختلفی تقسیم میشود. هرچه وزن دستگاه بیشتر باشد، قدرت آن به مراتب بیشتر خواهد بود ومیتوان ببرای کارهای سنگین تر و طولانی تری از آن استفاده کرد.

چکش های تخریب به چهار گروه تقسیم بندی میشوند:

  • ساچمه ای
  • میخ دار
  • سر تیز
  • پتکی

قلم چکش تخریب

در چکش تخریب معمولا از قلم استفاده میشود. این قلم ها در اندازه های مختلف و شیار های متفاوتی ارائه میشود. معمولا متر مته های دریل بتن کن از قلم چکش تخریب کوچکتر است که مهم ترین تفاوت محسوب میشود.

تفاوت بتن کن و چکش تخریب

برای اینکه بهتر و دقیق تر با تفاوت بتن کن و چکش تخریب آشنا شوید بهتر است این نکات را در نظر بگیرید:

  1. هر دو در زمینه تخریب و کنده کاری کاربرد دارند و در فعالیت های عمران کاربرد ویژه ای دارند.
  2. بتن کن ها وزن کمتری دارند و ابعاد آنها کوچک تر است در نتیجه قابلیت حمل آن نیز ساده تر است.
  3. چکش تخریب قدرت بیشتری نسبت به دریل بتن کن برخوردار است و از آن برای کارهای سنگین تر استفاده میشود. بزرگترین تفاوت نوع کابرد آنهاست.

چکش تخریب قدرت بیشتری نسبت به دریل بتن کن برخوردار است. بزرگترین تفاوت نوع کاربرد آنها است. از چکش تخریب بمنظور تخریب، حفاری و سوراخ کردن سطوح سخت مثل آسفالت و سنگ استفاده میشود.

بطور کلی پیکور قوی تر از دریل بتن کن است چراکه قدرت ضرباتی که وارد میکند بیشتر است.

بتن کن همه کاره و دارای حالت دورانی است. به اندازه ای قدرتمند که هرچیزی بجز بتن را به راحتی سوراخ میکند. چکش تخریب هیچگونه دوران و یا چرخشیی ندارد. این ابزار برای دریل کاری مواد مناسب نیست اما برای تخریب و جدا کردن قطعات مختلف مفید است.

بتن کن یا چکش تخریب؟ کدام را انتخاب کنیم؟

دریل بتن کن و چکش تخریب هر دو کاربرد مشابهی دارند، ولی باید از مناسب بودن ابزار پروژه خودتان مطمئن شوید. بتن کن ها برای انجام کارهای کوچک انتخاب خوبی اند. و بمنظور انجام عملیات های بزرگتر باید از چکش تخریب استفاده کنید. اگر برای انجام عملیاتی نیاز به حالت چرخشی دارید بهتر است از بتن کن به عنوان مته نیز استفاده کنید. همچنین بمنظور انجام سوراخکاری بتن در حالت چکشی میتوانید از بتن کن برای سوراخکاری استفاده کنید چرا که بتن کن از یک دریل معمولی قدرتمند تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *